tirsdag 30. mars 2010

Bye bye New Zealand

Etter farvell, vasking og pakking, dro vil til Auckland for siste natt i NZ.
Beklager et rotete innlegg, men sitter i Singapore, klokka er natta nz tid, og jeg har vært våken og spillt bubblespill manisk i 9 timer og er ganske TRØTT!

Har altså kommet til Singapore, 4 timer til flyet går til Køben. Idiotisk nok hadde ikke endringene på flyet fra Køben til Oslo gått inn før i dag, så jeg rekker ikke flyet fra oslo til trivelige trøndelag. Resulterer mest sannsynelig i tog opp til oppdal så klart!

AnneLines billetter var på en eller annen merkelig måte kansellert fra auckland og helt hjem til oslo! Vi mekka det med litt skriking fra levanger-siden, så vi fikk iallefall fly for henne til københavn. Når vi kom hit til singapore fikk vi heldigvis mekka køben-oslo og, så nå er alt klart for oss å dra på påskefjellet!
Blir litt stress på Gardermoen, ettersom flyet til anneline går 15 minutter etter vi lander. Vi har ikke sjangs til å ta ut koffertene, så anneline løper og tar flyet, og jeg tar to kofferter opp til oppdal! Stress, men hva gjør man ikke!
Norskegjengen på avskjedsmiddagen vår etter sør-øyaturen! Fra venstre - Bertil, Anne Line, Ole Erik, Eli Anne, Olav, Ingunn, Gard og meg! I vømmøl og dala, så klart! HEI SKÅL

Da skal jeg og Will ta oss en velfortjent øl, før vi skal klemme istykker Grace og nettopp Will som stikker rett til London om to timer!

lørdag 27. mars 2010

Endelig litt bilder!

Baldwin Street, verdens bratteste gate! Karla Ness fra Canada (norsk opprinnelse så klart) og jeg gidda faktisk ikke å gå opp hele, så vi nøyde oss med bunnen!
Våre super-guider på sør-øyaturen, Brenda og Mandy (Brandy og Wiskey). De fikk selfølgelig t-sjorte som alle hadde signert på! Og bussen vår så klart!
Gjengen (ikke næzerne) i illusjonsrommet i Puzzleworld!
Nydelige plassen vi overnatta ved Mt. Cook!
Flott morgendis i Milford Sound. Fjellet i bakgrunnen er 1700 meter høyt.
Anne Line og Eli Anne hopper fra båten vi bodde på i Milford Sound. Vannet var iskaldt, nesten frysepungtet (14 grader), og jeg sto med 4 gensre/jakker å tok bilder. Galskap!
Utrolige nydelige lake etellerannet. Mt. cook midt i bildet, i bakgrunnen, med snø på! Vannet var klart og blått. (og kaldt!)
Hele Nevis-gjengen samla. Dingsen vi hoppa fra i bakgrunnen. Selvfølgelig måtte mange av oss kle seg ut. Harry (england) i tanga, Will og Will(england og wales) som supermann og mr. incredible. Rasmus og Dennis (danmark) som uidentifiserbare tegneseriefigurer. Grace(england) som huladame og meg med Dick-t-sjorta mi. Jeg og Bertil var eneste tøffe vikinger som utfordret sjebnen i nz's høyeste bungy!
Jeg hopper fra Nevis Highwire Bungy i Queenstown. 240 meter ned, bungy på 134 meter! Utrolig fin utsikt! Fin t-sjorte? Dick Of The Day!
Ole Erik i bungy, Queenstown
Pirattaxi på sør-polen! (Antarktisk Center i ChristChurch). Ole Erik, Olav og Eli!

Utsikten bak Christchurch. Veldig brunt og grått store deler av sør-øya, så utsiktene ble ikke så fine som de kunne vært.

fredag 26. mars 2010

Siste ku melka!

Da har jeg melka mi siste ku, iallefall på Nya Zeeland! High Five og "kneppe kort" når vi var ferdige, sånn er det å jobbe med svensker! Kommer til å savne Åsa kjempemye, og ikke minst Anders, som alltid kommer å spyler vann på oss mens vi melker! Godt å være ferdig og, så har jeg en mindre ting å tenke på. Trodde aldri jeg skulle bli stressa, men nå føler jeg at jeg har altfor mye å gjøre på alt for kort tid. Kofferten min er FULL, og det er fremderles klær i vaskemaskina! Har faktisk 15 bøker her nede som jeg VIL ha med hjem, pluss de 10 filmene mine! Blir nok pakke hjem til Hegdalsparadisveien fra selveste Hanne Høgset i NZ.

Fredagskveld nå, i morgen drar jeg opp til Ole Erik, og søndagsmorgen kommer Gordon og plukker meg opp så vi får en siste dag og ei natt i Auckland. Planen var å shoppe det siste, men tror rett og slett ikke jeg har PLASS overhodet i kofferten! Helt sant! 3 håndbagasjer og over 30 kg i kofferten. Ganske glad da jeg fant Vakumposer på Warehouse i dag, så jeg fikk komprimert halvparten!

Skal prøve å skrive et innlegg MED bilder når jeg får kobla meg opp påinternetten oppe hos gutta!

mandag 22. mars 2010

Reiseanbefalinger!

Steder du MÅ besøke om du reiser rundt i New Zealand.
(må skrive dette før jeg drar hjem og får tilbakelengsel til dette fantastiske landet)

North Island
-Tauranga, Mount Maunganui.
Den perfekte ferieplass. Bysentrumen helt ute på halvøya, omgitt av helt utrolige flotte strender, turmuligheter med fantastisk utsikt, shopping, barer, resturanter og trivelige folk.

-Rotorua
Kåret til New Zealands reneste by 7 av 8 år. Dette er vulkan-sentrumen av NZ, det stinker svovel og geysirer og varmekilder sender stim opp fra grunnen hvor du går.

-Tongariro crossing
Eneste av stedene jeg skriver om som jeg ikke har vært selv. Ringenes Herre-eventyr, nydelig natur. En fin fjelltur på rundt 6-7 timer.

-Mount Ruapehu
Aktiv vulkan. Utrolig flott å se den der den står. Typisk vulkanform, stiger rett opp fra bakken, 2700 meter høy.

-Gisborne, Tolaga Bay og East Pacific Highway
Østsiden av nordøya. Flott kyst å kjøre langsmed, selv om veiene er ganske irriterende. Besøk East Cape, som er verdens østligste pungt. Gisborne er den byen i verden som ser en ny dag først, og er plassen av NZ som ble oppdaget først av Captain Cook.

-Paihia og 90mile beach
Northland på Nordøya er fantastisk. Paihia er som en liten gresk ferieby. Paihia ligger i Bay of Islands, og er omgitt av hele 125 øyer. Dette gjør denne bukta utrolig flott.
90mile beach er stranda på nesten 16 mil, her kan man kjøre sin egen bil, leie offroader, sandbording og endeløst på endeløst med sandstrand.

-Wellington
For Ringenes Herre-interesserte. Ta en guidet tur rundt i Isengard og andre rare plasser som er filmet.

South Island

-Ferry Crossing
Ikke ta fly ned, ta ferga som går fra Wellington til Picton. Utrlolig fin utsikt. Hvaler, delfiner og utrolig seneario.

-Dunedin
Besøk Speight's Brewery (Ølbryggeri), der får du omvisning i ølbrygging, og GRATIS ØL-SMAKING. Drikk så mye øl du vil! Tap selv! Ta turen til Speight's resturant etterpå.
Baldwin Street, verdens bratteste gate ligger i Dunedin. Du får diplom når du har nådd toppen, enten løpende, gående, kjørende, syklende, på skateboard og andre rare ting. Gata er så bratt at de har laget trapp opp hele gangfeltet.

-Christchurch
Antarktisk senter, opplev en "ekte" sør-polvinter, se Roald Amundsen, pingviner og annet kult.
Christchurch er en av verdens største "hagebyer". Omtrent 35% av byen er plantet hage og parker. Den største parken på omtrent 800 hektar.

-Mt. Cook
Dette er besøksprioritet nr 1! Jeg har aldri vært på et så utrolig nydelig sted i hele mitt liv. Helt sant!

-Milford Sound
En vakrere fjord finner du bare i norge. 2000metersfjell stikkende rett opp fra fjorden. Krystalklart hav med delfiner svømmende rundt båten. Fosser på langt over 150 meter, store huler, lekende seler og masse annet. Ta evt fjellturen fra Milford Sound over til Queenstown.

-Queenstown
Action- og adrenalinsby! Nydelig alpinby, med masse bungy-muligheter, speed-båt, fallskjerm, rideturer, verdens største sving-huske, og alpinanlegg. Hele byen er laget i skifer ser det ut som!

-Canterbury plains
Flat platå på omtrent 200000kvm med dyr, korn og andre farm-greier som vi interesserer oss for. Blandt annet NZ's største ku-herd på 10 000 kyr som melkes hver dag for Cadbury Sjokoladefabrikk.

Jeg skulle blitt reiseguide...
Jeg skriver dette fordi jeg skal huske å si til folk som skal til NZ, hvor de MÅ dra. Så altså, skal du til NZ, ikke dra hjem før du har sett midt 90% av det jeg anbefaler. Det er så mye mer jeg skulle skrevet, så mange småplasser som er nydelige!

Action på jobb

Ikke bare-bare å være tilbake på jobb! Ble henta på bussen i går av Gordon, han kjørte rett opp i shedet med oss, forklarte oss det, det, det og det. Nytt system her, må vaskes anderledes, sånn og sånn mat skal gies ut slik og slik, ei syk ku, vannlekasjer der OG der, hjerneskada kalv, 6 ødlagte gjerder, 1 nedblåst tre (motorsaga ligger i garasjen) og "vi har altfor lite gress til kua, hadet bra, ser dere jenter på torsdag!"
Så var han borte på sin siste ferie for sesongen. Dagen i dag startet en halvtime før planlagt. Åsa var så snill at hun ville hente kua i morrest, men ringte meg rundt kvart over 4. Jeg måtte møte dyrlegen med en gang, og kjøre han ut til enda en syk ku i paddocken. Bloted, altså oppblåst, dette tilfelle var det et eller annet organ i kroppen som gjorde at musklene ikke tar opp kalsium. Det gjør at kua ikke får svelgt, pustet ordentlig, rapa og ikke får ut andre slags avfall som avføring og luft i magen. Kua var omtrent en meter mer i omkrents rundt magen enn vanlig der hun lå stakkar. Dyrlegen pakka i henne noen sprøyter med over 1 liter væske. Plutselig var kua tynn og sprek igjen :D

Selvfølgelig var det ikke slutt der. Skulle sette stakkar 545 i en nabopaddock for å hvile over ei melking, men det viste seg at den paddocken var åpen i 3 ender. Det fant jeg ikke ut før etter melking, så kua var over alle hauger. 2 timer tok det å finne kua som faktisk hadde lagt seg i traktorskuffla i sola for å kose seg litt. Den var vel fin og varm fra sola allerede, forstår kua godt jeg!

Har stressa litt rundt i dag, må orientere meg litt i hva som skjer rundt om kring. Vi fant en kalv som har fått en slags hjerneskade! Ettersom det en såppas frisk som den er, vil Gordon vente til markedet er godt til å sende kalven på slakt. Greit egentlig, den vet jo ikke bedre stakkar. Må nevne at jeg og Åsa lå langflat på bakken å lo på oss indre blødninger av gangen dens. Stygt gjort, men sånn er livet!

Ellers har jeg lagt ut bilen min for salg. Allerede nå, 24 timer etter den kom på nett, har jeg 3 stk som har sagt "jeg kommer å kjøper bilen din, garantert". Har arrangert slik at alle kommer omtrent samtidig i morra, uten at de vet det selvfølgelig. Så slipper jeg å være den som krangler om pris. Teste det som testes kan!

Bare en uke til jeg sitter på flyet hjem nå. Er litt stressa faktisk. For det første er jeg skrapa blakk, så det blir ikke gaver til dere hjemme likavell. Så må jeg pakke kofferten min. Har garantert handla minst 30 kg nedi her, så jeg må legge igjen 36 kg her nede for å få med meg kofferten min hjem. Lykke til.

Bilder kommer ikke før kanskje på lørdag.

søndag 21. mars 2010

Milford Sound - Queenstown - Fox Glacier - Greymouth - Nelson - Wellington - Reporoa

Fatter ikke hvordan det skal gå med dette innlegget, med det må vel skrives. (uten bilder nå også)

Milford Sound
Vi våkna i Te Anua i god tro om at bussturen skulle bli fin, kort og sov-bar, men jaggu kan selv 30 enige ungdommer ta grundig feil. God og vel 20 mil skulle kjøres, og etter en liten titt på kartet, så var Milford Sound en "blindvei", altså, den veien vi skulle kjøre i mange timer på, gikk ut til en liten plass helt ute ved en liten fjord i berømte Fiordland. Vi prøvde å sove, men ikke sjangs. Senil bussjåfør, forferdelige veier, 1000000 svinger, smal vei, masse turister og ET HELT UTROLIG FLOTT LANDSKAP, så ble det ikke mye søvn. Vi steig omtrent 1000 meter og ned igjen på turen, med fjell på over 2000 meter som reiste seg rett over oss. Så ikke engang toppen av fjellene ut fra bussvinduet.

Denne natten skulle tilbringes på båt. Backpackerbåt. Vi fikk en lugar helt for oss selv (alle 32 av oss),med 4 senger bak ei gardin. Sverger på at senga var 50cm bred, og avstanden mellom køyene våre var 30cm. Men selvfølgelig, etter 6 flasker vin fordelt på en liten gjeng på 4, hvem får ikke sove da?
Før fyllekvelden startet, var vi masse ut på dekk. Helt utrolig, sinnsyk fin fjord, skyhøye fjeller, mange på over 2300meter rett ned i vannet ved båten. Seler, delfiner og glade og idiotiske ungdommer som hopper ut i det 15grader kalde vannet. For å ikke å glemme tempraturen i lufta, vi var ganske langt sør, så rundt 15-18 grader, pluss søravind fra fjorden (sørpolen).
Jeg må få lagt ut mange bilder fra denne båtturen, kanskje den noen plasser slår norges fineste fjorder.

Dagen etter kjørte vi inn igjen, og rett i bussen, klar for en laaang tur tilbake til Te Anua, og videre opp til adrenalinsbyen Queenstown.

Queenstown
Elsket Queenstown allerede ved første blikk. En utrolig fin by, alle bygninger med skifer og naturstein, og brostein i gatene. En skikkelig alpinby. Når vi kom til hostellet vårt, måtte vi tøffe nordmennene stikke ut å rekke båten vår. Speedboat igjennom canyon i queenstown, i ei elv med vann på 5 grader. Brr! Helt greit å gøy, men det tok ikke bort nervene for oss som skulle i ilden senere i oppholdet.
Søndag, dag nr 2 i Queenstown gikk i shopping, vandring, og venting på at Gard og Kristian skulle komme til bungy'en rett ovenfor byen for å ta sitt tredje og siste hopp i Strikkhopp-triologien sin.
Mandag, og alle var nervøse. Dette var den store strikkhopp-dagen. De aller fleste skulle i ilden tidlig om morgenen, på Kawarua Bridge, som er verdens første bungy. Stakkar kjæresten min, som ble dehydrert av at han grudde seg så mye. Ble ikke bedre når vi kom til brua og så at 43 meter faktisk var ganske høyt. En rekke av oss betalte og gikk opp på brua, og alle hoppa! OleErik hoppa først, flinke gutten, nøla ikke engang på toppen der. Gutten med høydeskrekk værre enn mamma.
De andre norskene som hoppet var Eli Anne og Ingunn. Bare Olav og AnneLine som ikke hoppet av vikingene.
Vi dro tilbake etter de fleste var blaute av å bli duppa i 5graders-elva, for oss til å gjøre oss klare for Nevis Highwire Bungy. Så kreative vi er, så mala vi Will og Will opp med kroppsmaling, som Superman og Mr. Incredible. Grace i hula-skjørt og kokosnøtt-BH, og jeg i "Dick Of The Day"-t-sjorte. 10 av oss skulle opp i bussen som skulle frakte oss en time ut i ødemarken, og til de bratte dalene strikkhoppe skulle finne sted. Selv mener jeg at har man kommet seg ut til selve kassen vi skulle hoppe fra, kan man like gjerne hoppe. se link: http://www.bungy.co.nz/images/Nevis%20Highwire%20Bungy/Nevis-Bungy.jpg

Jeg gleda meg som en liten unge, og ble litt sur når jeg var lettest, og måtte hoppe sist, ergo, jeg måtte stå inne på "land", mens de tyngste hoppa seg ferdig. Når jeg kom ut, var det de letteste (de mest redde) som hoppa, så det var kanskje verd å være tynn for en gangs skyld.
Det viktigste vi måtte huske på, var å hoppe med hodet først, ikke beina først. (Grace hørte ikke den beskjeden).

Følelsen av å slippe seg ned i utsikten av 220 meter ned til elva under seg, i en bungy som førte meg ned 134meter av den var helt utrolig! Har film og bilder og alt sammen, som bevis på at jeg er tøffest i verden! Dette skal jeg leve lenge lenge på! Og mamma, jeg lover, dette var siste stuntet!

På turen tilbake var vi klare for øl! Øl øl øl! En liten dusj, så bar det rett ut på byen. Turen varte ikke så lenge, men likavell.
Morgenen etterpå startet tidlig, 0800!

Fox Glacier
Fox Glacier er en av NZ's største isbreer. Vi kom til Holiday parken ganske seint, så det ble en middag, kortspill, øl og senga ganske fort. Morgenen etter dro brevandrerne ut på isen, med 7 av oss left behind. Som vi nordmennene sa, var isbredvandring som å gå på toalettet for oss. Fox Glacier er et av stedene i verden som har mest regn, over 200 regndager i året. Flaks at bred-turen foregikk i strålende sol!

Greymouth
Greymouth var egentlig bare en stopplass på tur opp til Nelson, ikke mye skjedde her. Bare regnvær. Holidaypark med Spa-bad for slitne ungdommer med champis og greier.

Nelson
Vi ankom siste stoppested på Sør-øyaturen vår sovende. Alle par fikk utdelt et dobbeltrom for seg selv, så vi slapp å høre på spying, snorking, galskap og rot fra alle de andre. Etter 2 uker med 4-10mannsrom er man ganske sliten når man ikke engang får fred på dagene.
Vi hadde 2 netter i Nelson, så midt-i-dagen, dro jeg, Eli og Christina (tyskland) ut på ridetur med en lokal stall. Kjempeflott natur, litt action og flott vær. Fikk til og med hilse på King Theodon's hvite hest, for de som har sett Ringenes Herre.

Avsluttningsmiddagen var absolutt høydepungtet i Nelson. Lonestar-resturant med nydelig kyllingrett og masse øl. Vi nordmennene (8stk) er ganske høylytte har vi hørt, og når bursdagssangen til Feitze (cananda) skulle fremføres på alle språk, hørte de kun HHHUUUUUUUUUURRRRA FOR DEG SOM FYLLER fra oss kule norske. Slagere som "å så havna vi på fyllefest igjen, HEI SKÅL", og "HIV INN", gikk om og om og om igjen hele kvelden.
Kvelden fortsatte på en nattklubb. Jeg hater faktisk sånn dunk-dunk musikk, men det var omtrent bare oss der. Til og med Mandy og Brenda, som var guidene våre, var med oss. Karla (cananda) fikk overtalt DJ'en til å spille Swingmusikk, så vi fikk dansa litt vi vikinger også!

Nå er jeg hjemme i flotte huset mitt igjen, vært to lange dager med avskjeder, kino, buss, ferge, buss osv. På'ån igjen i morgen tidlig med vekkeklokka på 0330, så er det 5 dager med jobb, før jeg skal nyte de to siste dagene jeg har i New Zealand.

torsdag 11. mars 2010

Christchurch - Mt. Cook - Dunedin - Te Anua

Vet ikke helt om det foelses lenge siden jeg har skrevet blogg, men etter aa ha sett hvor mange plasser vi har vaert innom siden da, saa er det kanskje en stund.

Christchurch- Mt. Cook
Turen fra Christchurch og opp til The Southern Alps skulle vaere den lengste bussturen paa denne turen, og vi grudde oss egentlig litt. Maatte moete opp til bussavgang 0800, og regnet med aa vaere framme i halv 6 tia paa ettermiddage, medregnet stopp paa tilsammen 1,5-2 timer.
Vi kjoerte foerst 3 timer paa rettstrekk, flatt land, og til oss bonders store glede - med masse stooore maskiner, vanningsanlegg, rundballer og andre ting som interesserer halvvoksne gutter med ku-bakgrunn. Jorder paa jorder strakte seg ut i rundt 20-25 mil foer vi plutselig fikk se fjellene som reiste seg rett opp fra intet. Etterhver som vi kom oppover, fikk se snoen paa toppene, krystallklare, knallblaae innsjoer, knallsol, ingen skyer forsto vi at dette maatte vaere den flotteste plassen paa jord etter norge (saa klart).

Vi kom paa motellet vaart ved foten av Mt. Cook. En flottere utsikt har jeg aldri sett. Fjellene sto opp rundt oss, der hvor vi bodde paa en flat plate midt i mellom alt sammen. Om noen er interessert, google bilder fra fjellet og se selv.

Dunedin
Dagen etter tok vi bussen fatt igjen, og kjoerte ned til Dunedin. DEt var skyfritt og flott naar vi kjoerte fra fjellene, men straks litt lengre nede ble det taake. Litt idiotisk, ettersom vi skulle kjoere forbi Mordor og diverse andre Ringenes Herre-naturgreier. Heldigvis spilte de film for oss, saa turen ble ikke fullt saa kjedlig.
I Dunedin skulle vi vaere i to netter, og vi skulle besoeke SPEIGHT'S bryggeriet. Beer!
Skal skrive mer om det senere, kjedlig aa skrive uten aa faa legge ut bilder. VI besoekte ogsaa Cadbury-fabrikken, som er en sjokoladefabrikk. Fyll og tull og fanteri i Dunedin, foer vi i morges dro ned til Intercavergil og Bluff, som er NZ soerligste pungt og by. Lunsj og gruppebilde foer vi sov oss opp til der vi er naa, Te Anua.

I morgen drar vi opp videre til Milford og skal overnatte i baat i Fiordland.

Jippi! Har det superbra her nede, selv om feriebudsjettet gaar overraskende fort unna i oel og litt smaasuvernirer.

Da skal jeg gaa aa lage mat, det er nemmelig min tur i dag. Kanskje jeg er saa lur at jeg kvalifiserer meg til "dick of the day"-t-sjorta i morgen. Man vet aldri!